Sunday, October 7, 2012

Yildiray ogura cevap

Cevap yazdigim yazi bu: http://www.ensonhaber.com/yildiray-ogurdan-kimler-savasa-hayir-diyor-yazisi-2012-10-07.html Sayin Yildiray Ogur, Ilk once soyle baslayayim, hayatimin hicbir asamasinda sizin dediginiz anlamda kemalist olmadim (kanimca ulkede kemalist ideolojiden etkilenmemis kimse yoktur sahsiniz dahil o ayri), Turk-Islam sentezi ile yetistirilmis, sorgulamayi seven, ekonomik olarak alt-orta, sosyal olarak ust-orta sinif, kendine musluman diyen bir garip kadinim, dunyayla ilgili cehaletimi gidermeye calisiyorum genel olarak, asagidaki yazdiklarimi yaftalamadan okursaniz sevinirim. “Miss Turkey: Savasa hayir” yazinizla ilgili bircok sorunum var, hem onlari siralamak hem de ne dediginizi anlamaya calismak istiyorum, o yuzden bir suru soru sordum sabriniza siginarak: Yaziyla sorunlarim: 1) savasa hayircilari kategorilere boyle ayirip asagilamak, yaftalamak, baska hicbir dusunce yokmus gibi “aha nerede kemalist gorsem tanirim”cilik yapmak yakismadi size. Bu sizin ilk kategorideki akp ne yapsa hayir derimcilere benziyor kanimca. 2) Onlarin ic isidir gibi kolayciligina kacan bir liberal ideolojiyle hayir demiyorsak mesela? Mesela ulus-devlet sinirlarini da sorguluyorsak ayni zamanda? Hatta kuresel duzeyde bir tartisma varsa kafamizda? 3) Yugoslavyaya mudahale edilmesiyle ilgili yuzlerce kitap var, bombalar kime yaramis? Yugoslavya halkina mi? Belli istatistikler var, yazilar var arastirmacilar tarafindan yazilmis mudahalenin her seyi daha kotu duruma getirdigi ile ilgili. Ben simdi en igrenc dorduncu kategoriye giriyorum boyle yaparak galiba sizin yazinizi baz alirsak, aslinda starbuckstan degil ama Amerikadan doktora yaptigim yerden tweet atiyorum, sanirim kategoriler birbirlerini dislamiyor, hem iki hem dordum, ama Talal Asad diyor ben demiyorum, yugoslavyaya yapilan mudahalenin aci sonuclarini. Otorite gosterip mevzuudan kacmaya calismiyorum, sadece insani mudahaleleri yakindan incelemis gozlerin yazdigi yazilardan bahsediyorum. 4) Mevzuu Sudan iken, Ruanda iken insani mudahaleden bahsetmeyenler, Libya, Suriye oldugunda bahsediyor. Sizi bu kategoriye koymuyorum, zira sizin gibi insanlari kategorilere insafsizca ayirmak haddime dusmez bilmeden etmeden, sadece diyorum ki dunya konjonktorunu, baglamini, guc iliskilerini dusunmeden Suriyeye mudahale munferit vaka gibi dusunemeyiz. Siz Irakta savasa hayir derken hangi amaclarla demistiniz? Gercekten meraktan soruyorum, yargilamak icin degil. Ben de hayir diyordum zira, nedenlerimiz ortaktir belki. Turkiye'nin siyasi arenada muttefikleri kimler, kimlerin cikarina Turkiyenin Suriyeye girmesi? Cevaplari net bildigim icin degil, uzerine dusunelim, konusalim diye yaziyorum. 5) Simdi ben sizi bu usttekilere bakip emperyalist zihniyet tasiyanlar kategorisine koysam haksizlik yapmis olurum sanirim. Ama sizin yaptiginiz haksizlik nolacak? 6) Insan savasa neden hayir der, baglamindan koparip her savasa hayir dendigi icin mi? Hayir, her zaman degil. Tam da baglami nedeniyle hayir demek lazim gelmez mi bu savasa? Daha cok Turkiyeden insan olecek diye mi? Hayir, kimse olmesin tabii, Turkiyeden, Kurdistandan, Suriyeden, Iraktan...Cok cekti insanlar, hala da cekiyorlar. Savas varken kimse olmesincilik yapmak degil amacim, bir degerler silsilesini baglamina oturtarak savasa hayir demekten bahsediyorum. Militarist cozumlerin buyuk sorunlar yarattigini goz onunde bulundurup, daha onceki mudahale orneklerine bakip insani bir yerden, vicdanli bir yerden hayir diyemez miyiz? Turk Silahli Kuvvetler-Kurt silahli kuvvetler militarizmi degil mi sorunu cozulmez hale getiren Turkiyede? Su durum icerisinde Turkiye Suriyeye girse ve diyelim ki olmaz ya, durdursa icerideki kaynayan kazani, bu nasil yapilacak? Kim aci cekecek? Kimler? Ve kimler kazanacak? Kimler ne kazanacak? 7) Simdi siz savasa evet dediniz sanirim hayir demeyerek, mevzuu neden olmasin kadar basit degildir sizin icin diye umut ediyorum. nedir milliyetci refleks mi sizdeki? Buyuk devlet oldugumuzu kanitlayip “yardim” mi edecegiz kendi halimize bakmadan? Hani demissiniz ya beklemesinler girsinler Turkiyeye diye eger durum o kadar kotu olsa diye? Bu ulkede kac yildir savas var zaten? Kac koy yakildi, ne kadar insan aci cekti bu ulkede? Bolgesel degil de daha yaygin bir savas olsaydi butun Turkiyede o zaman mi cagiracaktik buyuk kuvvetleri ulkeye? Ben anlamadim ne demek istediginizi, kimleri, neleri asagiladiginizi? Simdiye kadarki savasla gelen insani mudahale girisimleri neredeyse hicbir ulkeye ferahlik getirmemistir, o ulkenin insanlarina da...Burada savas tartisacagimiza gelen yuzlerce, binlerce multecinin durumunu nasil iyilestirecegimizi dusunsek mesela? O konuda “ buyuk” olsa devlet? Ya da Suriye'ye mudahalenin kimlere yarayacagini dusunsek? Turkiyenin safi, insanlari korumak icin girecegi gibi bir varsayiminiz mi var? Dunya bu kadar herseyden her an haberdarken sizce bu tezkerenin Turkiyenin Amerikayla olan iliskisi ile hic mi bir iliskisi yok? Cok soru sordum farkindayim ama anlamaya calisiyorum siz ne acidan bakarak savasa evet diyorsunuz? Kuresel somuru had safhadayken, zaten herkes savas cigirtkanligi yaparken, savasa hayir diyenleri yerin dibine sokarak kime, neye hizmet ediyorsunuz? Bu kadar esitsiz zeminlerde ezileni ezmek biraz tuhaf olmuyor mu? Daha once bircok yazinizi okudum, bir kismina katildim, bir kismini elestirdim, ama bu yazinizi anlamakta zorluk cekiyorum, kizginim. Dogru tespitler vardir elbet savasa hayir diyenlerin bir kisminin niyetiyle ilgili, ama savasa hayir demenin niyetlerini indirgeyip ustune bir de indirgenmis halini ezmeniz bir mantiksal hatadir. Mantiksal hata oyle gelisi guzel de yapilmis gibi durmuyor,yazinizin neye hizmet ettigini dusunup duruyorum neredeyse saatlerdir...

No comments: